SKRÓCONE INFORMACJE O AMAZONIE

Pierwsze zetknięcie się z procesem sprzedaży w serwisie Amazon może być zastraszające - jesteś bombardowany przez nieznane ci zwroty, skróty i terminy.
Poniższy słowniczek ma za zadanie pomóc osobom, które dopiero poznają Amazon, a także bardziej doświadczonym sprzedawcom i sprzedawczyniom w odświeżeniu pamięci! Nie jest to wyczerpująca lista, ale powinna dostarczyć Ci wystarczająco dużo informacji, abyś mógł zacząć.
ASIN (Amazon Standard Identification Number) - unikalny identyfikator przypisywany przez Amazon każdemu produktowi podczas tworzenia listy. Jest to kombinacja 10 znaków, zarówno cyfr, jak i liter.
SKU (Stock Keeping Unit) - kod przypisany do produktu przez sprzedawcę w celu ułatwienia nawigacji po magazynie. Warto pamiętać, że jeśli nie podasz SKU podczas tworzenia oferty, system wygeneruje go losowo.
GTIN (Globalny Numer Jednostki Handlowej) - identyfikator produktu składający się z liczb, które można znaleźć pod kodem kreskowym produktu.
EAN (European Article Number) - kod kreskowy używany do identyfikacji produktów, regulowany przez organizację GS1.
UPC (Universal Product Code) - kod kreskowy służący do identyfikacji produktów, amerykański odpowiednik i prototyp EAN kod.
FNSKU (Fulfilment Network Stock Keeping Unit) - unikalny numer wewnętrzny generowany przez Amazon i nadawany sprzedawcom korzystającym z modelu FBA. Jest on przypisany do produktów w magazynach Amazon i służy do ich identyfikacji.
FBA (Fulfilled by Amazon) - model sprzedaży, w którym Amazon zajmuje się wysyłką do klienta. Sprzedawca jest odpowiedzialny za uzupełnianie zapasów, czyli wysyłanie odpowiednio oznakowanych produktów z własnych magazynów.
FBM (Fulfilled by Merchant) - model sprzedaży, w którym sprzedawcy zajmują się wszystkimi aspektami związanymi z wysyłką produktu do klienta, wysyłając go bezpośrednio ze swoich magazynów.
MFN (Merchant Fulfilled Network) - metoda wysyłki produktów z magazynu sprzedawcy. Synonimiczny termin dla FBM.
BP (Bullet Point) - krótki opis jednej z charakterystycznych cech produktu, nie dłuższy niż 500 znaków. Na stronie produktu jest ich zazwyczaj 5 i można je znaleźć pod tytułem.
DP (Detail Page) - strona produktu o danym numerze ASIN, czyli to, co widzi klient Amazona po kliknięciu na ofertę. Strona DP głównie wyświetla tytuł, opis, cenę i zdjęcia sprzedawanego produktu.
BB (Pole zakupu) - jest to część strony produktu, która wyświetla się w prawym górnym rogu oferty. Zawiera ona przycisk "dodaj do koszyka" oraz "kup teraz". Wygrana w Buy Box jest niezwykle ważnym czynnikiem sprzedaży na Amazon, ponieważ wyświetla Twoją ofertę jako główną. Odpowiada za widoczność i skuteczność Twoich włączonych kampanii reklamowych oraz umożliwia klientowi wygodny zakup Twojego produktu. Czynniki wpływające na wygraną w Buy Box BB obejmują model sprzedaży, konkurencyjność cenową, dostępność i czas dostawy, ale to, w jaki sposób dana oferta jest pozycjonowana wśród innych ofert o tym samym numerze ASIN, jest ściśle strzeżoną tajemnicą Amazona. Warto pamiętać, że włączenie BB dla nowych ofert sprzedawanych w sklepie internetowym trwa zwykle około 90 dni. FBM model.
MP (Marketplace) - skrót poprzedzony zwykle nazwą kraju, odnosi się do konkretnego rynku sprzedaży, np. DE MP oznacza rynek niemiecki.
FC (Fulfillment Center) - magazyn firmy Amazon, który odbiera i przechowuje towary od sprzedawców, a następnie pakuje je i wysyła do klientów.
PO (Purchase Order) - termin pojawiający się głównie w temacie konta sprzedawcy, oznacza zamówienie złożone przez Amazon, które sprzedawca, po przyjęciu zamówienia, jest zobowiązany wysłać do magazynu Amazon w określonej ilości i czasie.
B2R (Born to Run) - program dla sprzedawców, umożliwiający im samodzielne wygenerowanie zamówienia i tym samym "zobowiązanie" Amazona do przyjęcia określonej ilości towarów do swojego magazynu. Od momentu pozytywnej weryfikacji zamówienia sprzedawca ma 90 dni na sprzedanie całego zamówienia, w przeciwnym razie Amazon naliczy karę. Program ten jest wykorzystywany do szkolenia algorytmu, aby w przyszłości mógł on generować zamówienia na dany towar.
PPC (Pay per Click) - model reklamowy, w którym sprzedawca ponosi koszty, kiedy potencjalny klient kliknie na sponsorowaną ofertę. Z drugiej strony, sprzedawca nie płaci za sam fakt wyświetlenia jego reklamy. Aby dowiedzieć się więcej na ten temat, kliknij tutaj.
ACOS (Advertising Cost of Sales) - wskaźnik mierzący efektywność kampanii reklamowych, wyrażony w procentach. Oblicza się go, dzieląc pieniądze wydane na reklamę przez przychody z reklam.
TACOS (Całkowity koszt reklamy w sprzedaży) - jest to wskaźnik, który nie jest widoczny w panelu reklamowym, ale odnosi wydatki na reklamę do całkowitego przychodu, zarówno z reklamy, jak i ze sprzedaży produktów organicznych.
ROAS (Return On Ads Spend) - mierzy efektywność reklamy, wyrażoną liczbowo i obliczaną jako odwrotność ACOSTo znaczy, że przychody są dzielone przez pieniądze wydane na reklamę.
CPC (Cost per Click) - średni koszt jednego kliknięcia. Termin ten jest związany z reklamą, której poświęciliśmy osobny wpis tutaj.
CTR (Click-Through Rate) - wskaźnik obliczany przez podzielenie liczby wyświetleń reklamy przez liczbę wygenerowanych kliknięć.
CR (Conversion Rate) - procent kliknięć, które przełożyły się na sprzedaż produktu.
BSR (Best Seller Ranking) - ranking najlepiej sprzedających się produktów, wskaźnik popularności danej oferty na Amazon w ramach określonej kategorii produktów.
MOQ (Minimum Order Quantity) - w świecie sprzedawców minimalna liczba jednostek danego produktu, którą może zamówić klient. W przypadku sprzedawców oznacza minimalną ilość jednostek dla danego SKU, którą Amazon może zamówić u sprzedawcy.
SOV (Share of Voice) - wartość procentowa pokazująca, jaką część rynku zajmuje Twoja marka w stosunku do konkurencji.
POTRZEBUJESZ POMOCY?
Jeśli czujesz, że potrzebujesz pomocy w poruszaniu się po świecie sprzedawców Amazon, skontaktuj się z zespołem specjalistów w Boomd!
Możesz zaufać Boomdowi, który kompleksowo przyjrzy się Twojemu kontu Amazon i wszystkim aspektom Twojej zawartości, od zdjęć, treści pisanych, A+ i Brand Store. Skontaktuj się z nami, aby uzyskać pomoc!